برای شروع کار با برنامه نویسی اول باید اصول برنامه نویسی را یاد بگیریم. ابتدا به مثال زیر توجه کنید:


                   روش پخت نیمرو:

ابتدا تخم مرغ و روغن و ماهی تابه را آماده کرده و کنار اجاق گاز می آوریم، سپس اجاق گاز را روشن کرده و ماهی تابه را روی شعله آن قرار می دهیم و مدتی صبر می کنیم تا گرم شود و در ادامه روغن را داخل ماهی تابه می ریزیم و دوباره مدتی صبر می کنیم تا روغن داغ شود و در نهایت تخم مرغ را در داخل ماهی تابه می شکنیم و منتظر می مانیم تا تخم مرغ سرخ شود.

ممکن است بعضی ها دوست داشته باشند که به عنوان چاشنی به آن نمک یا فلفل یا حتی آویشن اضافه کنند و یا اینکه عده ای ممکن است دوست داشته باشند که زرده و سفیده با هم مخلوط شوند بنابراین هنگام پخت آن را هم می زنند. ولی مهم این است که روش کلی پخت مشخص است و کارهای اضافی ، بستگی به سلیقه هر شخص دارد.


یک سؤال: به نظر شما ممکن است هر یک از مراحل پخت را جا به جا کنیم، مثلا اول تخم مرغ را در ماهی تابه بشکنیم و بعد ماهی تابه را گرم کنیم؟!!

برای پخت صحیح و خوشمزه شدن نیمرو باید مراحل آن را به ترتیب و در یک مدت زمان مشخص، انجام دهیم. مثلا وقتی روغن را درون ماهی تابه می ریزیم بهتر است مدت زمانی را صرف داغ شدن آن کنیم.


بعد از طرح این مثال بهتر است برگردیم به اصول برنامه نویسی، یکی از این اصول رعایت ویژگی های زیر می باشد:

1-     جملات ما یعنی کدهایی که می نویسیم باید قابل فهم و همچنین دقیق و همراه با جزئیات کافی باشند.

2-     مراحل اجرای برنامه باید ساده باشند و بتوان تک تک مراحل را بدون مانعی اجرا کرد.

3-     این مراحل باید به ترتیب باشند که این ترتیب باید قابل قبول و درست باشند.

4-     مراحل ذکر شده باید از جایی شروع و در جایی پایان یابند، یعنی ابتدا و انتهای عملیات کاملاً مشخص باشد.


به رعایت این ویژگی ها در حل یک مسئله الگوریتم می گویند. محمد بن موسی خوارزمی اولین کسی بود که برای بیان روش انجام کارها، رعایت این مراحل را پیشنهاد کرد که لفظ Algorithm را نیز از نام این دانشمند معروف و ریاضیدان برجسته ایرانی گرفته اند.