کتاب کار برنامه نویسی ++C


یکی از سودمندترین اختراعات بشر تا به امروز کامپیوترها بوده اند. دستگاه هایی که هزاران بار سریعتر از انسان فکر می‌کنند و سرعت عملشان به طرز غیر قابل باوری بالاست. کامپیوترها با این سرعت و قدرت بالا، امکان انجام خیلی از کارهایی را فراهم کرده‌اند که انسان به طور عادی از انجام آن ها عاجز است.

سیستم های کامپیوتری جدید ، تأثیرات وسیع و رشد سریعی بر اکثر فعالیت های بشری داشته و دارند. امروزه کامپیوتر به یک وسیله چند منظوره تبدیل شده است که دارای حافظه بالایی بوده و قابل برنامه ریزی است . از این رو کامپیوتر قادر به انجام عملیات و محاسبات ریاضی و منطقی روی اطلاعات بوده و از نظر سرعت ثبت اطلاعات و نگهداری اطلاعات پر حجم، سرعت بازیابی و خستگی ناپذیری، بر انسان برتری دارد . البته این بدان معنا نیست که این ماشین تمام توانایی هایش از انسان برتر باشد زیرا او فاقد خلاقیت و نوآوری است.

متخصصان برای ارسال دستورات به کامپیوتر و ارتباط با آن ، زبانی را ابداع کردند که به آن زبان برنامه‌نویسی می گویند. زبان‌های برنامه نویسی در طول زمان تکامل یافته و با ایجاد ساختارهای جدید امکانات ویژه ای نیز به وجود آورده اند. زبان برنامه نویسی C++ یکی از زبان های قوی و همین طور پایه ای محسوب می شود که ساخت‌یافته و دارای روش منظمی است که باعث ایجاد برنامه هایی کاملاً واضح و خوانا می‌گردد و اِشکال زدایی و خطایابی در آن نیز بسیار ساده است. در این زبان امکاناتی نظیر کلاس‌ها و شیءگرایی، زمینه‌‌ی طراحی و توسعه نرم افزار را برای برنامه‌نویسان فراهم نموده است.

کتاب پیش رو حاصل تجربیات تدریس مؤلف در مدارس سمپاد بوده و شامل مجموعه سؤالات مقدماتی تا پیشرفته است، برای ارتقای سطح دانش کسانی که علاقمند به فراگیری برنامه نویسی هستند. این کتاب بصورت "کتاب کار" طراحی گردیده و پس از ذکر توضیحات و نکات، سؤالات پیشنهادی هر مبحث بیان شده است.


فاطمه کاظمی